Kampagnen ‘Du træner, når du ta’r cyklen’ er rettet mod unge mellem 15 og 21 år, for selvom en stor del af denne gruppe af unge stadig cykler, så bliver cyklen ofte fravalgt til fordel for mere stillesiddende transportformer – særligt i de år, hvor kørekortet åbner døren til bilen som transportmulighed. For at få fat i den unge målgruppe bliver kampagnens budskab primært kommunikeret på sociale medier i form af en humoristisk film, der fremstiller en helt almindelig cyklist som en über-cool vindertype, der cruiser gennem byen til svedige hiphop-rytmer.
Du kan se filmen her
Medier
Kampagnen kører fra onsdag den 23. marts til søndag den 19. juni. Kampagnen ruller ud der, hvor de unge er, på de sociale medier Snapchat, Instagram og Facebook.
Som en del af lanceringen har en ”Party Pedaler” (en juice-cykel-bar) rullet rundt på fire gymnasier/erhvervsgymnasier og tilbudt eleverne at cykle med til gengæld for juice. (FGU Syd- og Midtfyn i Svendborg, HF & VUC Klar i Slagelse, Business College Aarhus – HHX, Learnmark Horsens).
Her kan du læse pressemeddelelsen om kampagnen.
Baggrund
”Cyklens år ’22” er en del af Infrastrukturplan 2035, og målet er, at endnu flere danskere skal få øjnene op for, at cyklen er et fantastisk transportmiddel både til hverdag og i weekenden. Der er i Infrastrukturplan 2035 flere indsatser, der skal fremme cyklisme, og i løbet af 2022 bliver der lanceret 4 cykelkampagner, som er målrettet hver sin målgruppe:
- Unge
- Børn
- Voksne
- Trafikanter på landevejene, herunder motionscyklister.
På hjemmesiden kan du læse mere om året og kampagnen.

Cykelbibliotek i Musicon
november 09, 2021
Cykelleg i Coronatider
juli 01, 2020
Cykelleg – ikke kun for børn
marts 28, 2019
Cykelbiblioteket i Odense
september 23, 2018
Indkøb på cykel
marts 26, 2018
Test en elcykel – resultater
juni 11, 2017
Cykling uden alder
februar 25, 2017
Cykelglad skole
februar 18, 2017
Årlig cykeldag for skolebørn
januar 28, 2017