Kampagner & Kommunikation — 26 marts 2018

Cyklisternes By, Odense gennemfører et stort projektet, som indgår i Cykelhandlingsplan for Odense 2015 – 2018. Projektets succeskriterie er:

 

 

 

 

Der etableres et eller flere samarbejdsprojekter, og der bliver 10 % flere cyklende kunder i de deltagende butikker.

Det skal være nemmere at købe ind på cykel, så der bliver færre korte bilture.

Få at opnå dette, blev 2 supermarkedskoncerner kontaktet med henblik på et samarbejde. Dansk Supermarked og COOP blev udvalgt pga. deres store antal butikker i Odense. COOP takkede ja, og Faktas 22 butikker støttede derfor op om projektet på følgende måde:

·         Postkort til projektdeltagere ved kasserne.

·         Sortiment af cykelprodukter.

·         Fokus på cykelparkeringen.

Alle deltagere i projektet får udleveret en BikeZac eller en foldekurv. Begge dele monteres på cyklen, hvilket gør det en del nemmere at handle stort ind på cykel.

En BikeZac indkøbsposer gør det lettere at handle ind på cyklen, fordi den hænger stabilt på siden af bagagebæreren. Dermed fjernes faren for at få poser og varer ind i hjulet. En bikezac kan transportere op til 13 kg. og kan let sættes på og tages af cyklen, når man ikke skal transportere varer.

Foldekurven bliver også monteret på cyklens bagagebærer, og den sidder fast hele tiden. På den måde er cyklisten sikker på altid at kunne transportere mange varer uden brug af bil. Foldekurven er let at folde sammen, når man ikke cykler og er derfor kun foldet ud, når den benyttes. Det er en diskret kurv og en god løsning – især på herrecykler, hvor der oftest ikke er en kurv. Foldekurven kan transportere op til 15 kg. Foldekurven er rustfri men grov i sin kvalitet, da prisen skulle holdes nede på et rimeligt niveau.

Der er købt 5.000 stk. BikeZac indkøbsposer og 2.000 foldekurve. Omkring halvdelen er uddelt pt.

Som deltager i projektet skal deltagerne igennem en periode på 3 måneder forsøge at bruge cyklen som primær transportmiddel til sine indkøb. Efter de 3 måneder belyste spørgeskemaer, om der er blevet ændret på cyklisternes indkøbsvaner.

Hovedresultaterne er således:

·         1.684 besvarelser.

·         76 % er kvinder.

·         Bred aldersfordeling – 8 er over 80 år.

·         56 % bor i Odense C eller M.

·         73 % har bil i husstanden.

·         66 % af deltagerne fik en foldekurv, resten fik en BikeZac.

·         63 % benyttede cyklen til seneste indkøb.

·         29 % købte for over 300 kr.

·         67 % benytter sjældent eller aldrig bilen til indkøb.

·         27 % handler oftere/meget oftere på cykel i dag i forhold til før.

·         42 % handler ind for lidt mere/meget mere i dag i forhold til før.

·         57 % har brugt sin BikeZac/foldekurv til andet end dagligvareindkøb på cykel.

·         23 % har overvejet at købe en cykeltaske i stedet for sin BikeZac.

·         56 % har anbefalet andre at deltage i projektet eller at investere i en cykeltaske eller en foldekurv.

Der optælles stativer og parkerede cykler ved 19 Faktabutikker før og efter projektet.

De resterende Bikezac og foldekurve uddeles til byens cyklister i forbindelse med forskellige arrangementer.

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.