Amsterdam er fyldt med cyklister – det er både historisk, geografisk og politisk betinget.

I 2011 vedtog de en ny cykelhandlingsplan, Meerjarenplan fiets 2012 – 2016. Planen fokuserer på Amsterdams primære problem – cykelparkering. Over de seneste 15 år er cykeltrafikken steget med 40 %, og derfor er det planen at etablere 50.000 ekstra cykelstativer.

I Amsterdam investerer de årligt 280 kr./indbygger i cykeltrafik. For Odense ville dette f.eks. betyde en årlig investering på kr. 56.000.000.

En række eksempler fra januar 2016 viser en by, som på mange måder måske er verdens bedste cykelby?

Facts om Amsterdam

  • 800.000 cykler – 1 pr. indbygger
  • 250.000 cykelstativer
  • 500 km cykelstier
  • 900 km veje med 30 km/t
  • 35 cykeludlejningsfirmaer
  • 157 cykelbutikker
  • 263.000 biler – 329 pr. 1.000 indbyggere
  • Modal split – 52 % af turene foregår på cykel, 22 % i bil og 16 % med kollektiv trafik.
  • 63 % cykler dagligt

SuperCykelsti i den nordlige bydel, udført i standardbredde.

 

Der er etableret nedtællingssignaler for cyklister i flere centrale kryds.

 

Ny SuperCykelsti er ført i en tunnel gennem hovedbanegården.

 

Der er indført hastighedsbegrænsning på 15 km/t pga. knallerter, der skaber store problemer for cyklister og fodgængere.

 

Cyklisterne vejledes til et cykelcenter ved hjælp af markeringsfliser på cykelstien.

 

Der er etableret et rumlefelt på cykelstien – det er ikke populært.

 

Næsten alle veje er 30 km/t, og cyklister undtages fra ensretningerne.

 

3 færgelinier transporterer gratis cyklisterne mellem bymidten og den nordlige bydel.

 

Ved stationen er der etableret et midlertidigt cykelcenter til 2.500 cykler – det erstattes af et nyt underjordisk cykelcenter til 17.000 cykler.

 

Anlæg med automatisk underjordisk cykelparkering.

 

Et af flere underjordiske cykelparkeringsanlæg med cykeludlejning og rullende fortov.

No TweetBacks yet. (Be the first to Tweet this post)

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.