Den 16. juni 2021 holdt Det Kommunale Cykelfagråd møde i Herning, hvor der blev set på en del af byens løsninger for cyklister.

Herning Cykelby ligger nu på en cykelandel omkring 17 – 20 % af turene, og andelen er stigende. Flere ser fordelen i at cykle, og der etableres en del nye cykelprojekter i disse år.

Her ses et alternativ til den afkortede cykelsti, hvor cykelbanen i stedet er placeret imellem de ligeudkørende og de højresvingende biler.

Den nye cykeltæller er enkel og monteres på eksisterende master. Der er 3 cykeltællere i Herning.

Gaden er anlagt med nye cykelstier – i stedet for kantsten er der valgt vandrender som den fysiske adskillelse.

Ved sidevejen er der etableret et hævet kryds, og skakterne på cykelstien er valgt i en særlig lille udgave.

Sideløbsbrønden betyder, at man undgår de almindelige rendestensriste, som er generende for cyklister.

I den nye gågade tillades cykling en stor del af tiden – men ikke knallerter.

På tværs af gågaden prioriteres cyklisterne ved hjælp af denne detektor, som giver dem grønt lys med det samme. Busserne detekteres af spoler, mens biler må vente omkring 40 sek.

Flere steder i gågaden er der etableret elektriske cykelpumper – 5 stk. i alt – og 6 ladestik til elcykler. Det er en udfordring, at cyklisterne selv skal medbringe deres transformer.

Bedene i gågaden skal sikre lav fart for bilerne.

Den nye SuperCykelsti fører ud til det nye supersygehus i Gødstrup.

Der er etableret en ny togstation med cykelparkering ved supersygehuset i Gødstrup. Det er en udfordring at skabe tilstrækkelig med cykelparkering ved supersygehuset.

Fuglsang Sø er skabt, fordi der skulle graves grus til motorvejene omkring Herning. Der er skabt en fin havnefront for cyklister og fodgængere.

Her er der lavet en forhøjning i asfalt med hvide striber i stedet for en kantsten.

Læs mere om Herning Cykler

No TweetBacks yet. (Be the first to Tweet this post)

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.