Infrastruktur — 10 december 2014

Trafitec har netop præsenteret hovedresultaterne af en ny cyklistundersøgelse på Vejforum 2014.

På baggrund af 9.000 observationer på større veje med cykelstier i København kan de bl.a. konkludere, at:

 

 

  • 1,5 % er specialcykler.
  • Mænd og kvinder er ligeligt fordelt.
  • Specialcyklerne kører 5 km/t langsommere.

Hvis der er parkering langs med cykelstien, reduceres den effektive bredde af cykelstien med 10 – 15 cm., hvorfor man der bør etablere tilsvarende bredere cykelstier.

Kapaciteten af en cykelsti er 3.000 cyklister i timen og ca. 10 % mere, hvis bredden øges med 1 meter.

Undersøgelsens hovedkonklusioner er, hvor brede cykelstier bør være i Danmark:

  • Mindst 1,8 m uden parkerede biler og 1,9 m med parkerede biler.
  • Tages der hensyn til brede cykler, tillægges disse bredder ekstra 10 cm.
  • Anbefalet bredde er 2,25 m uden parkerede biler og 2,35 m med parkerede biler.

Dermed er vejreglernes anbefalede bredde 5 cm for smal, og minimumsbredden på 1,7 m er 10 – 20 cm for lidt. Selv i vejregler fra 1943 anbefales minimumsbredden på 1,8 m.

Rapporten offentliggøres på www.trafitec.dk

No TweetBacks yet. (Be the first to Tweet this post)

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.