Infrastruktur Planlægning — 15 marts 2019

Under Scheldt floden i Antwerpen ligger der en tunnel for cyklister og fodgængere, Sint Anna tunnelen, som forbinder bymidten med området vest for floden.

Tunnellen er 572 meter lang og ligger 31,5 meter nede. Der er 2 lange rulletrapper bygget af træ på hver side af floden. Der kan indstilles til parvist at køre i samme retning, når der er myldretid i én retning. De fleste cyklister tager uden besvær deres cykel med på de rullende trapper – man sætter blot cykelstyret på tværs, således at cyklen nemt kommer op og ned.

Der er desuden en stor elevator med plads til 40 personer, som også kan medbringe deres cykler.

Først i 1995 blev cykling også tilladt i myldretiden. Man skal cykle med maks. 5 km/t, men i praksis tager cyklister bare hensyn til de fodgængere, som de møder i tunnelen. De fleste mennesker er almindelige pendlere.

Tunnelen blev åbnet 10. september 1933, hvor der var komponeret en særlig sang til ære for projektet. Der er desuden bygget en anden tunnel for biler, som ligger 1 km. derfra. Før da måtte man tage en færge over floden. En bro ville være en hindring for skibsfarten.

Under 2. verdenskrig betød bombninger, at tunnelen blev lukket i 5 måneder.

De næste par år skal både rulletrapper og elevatorer renoveres. Det betyder til gengæld, at de fremover vil kunne køre døgnet rundt og uden bemanding.

Tunnellen ligner Maastunnellen i Rotterdam, der blev bygget 9 år senere.

Se video fra cykeltunnellen her https://youtu.be/yX4Kd1w2ZFE

Fotos Mark Wagenbuur

No TweetBacks yet. (Be the first to Tweet this post)

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.