Sundhed & Økonomi — 22 januar 2017

Børn i alderen 2 – 6 år var målgruppen for et storskalaprojekt for udbredelse af cykelleg i Odense, Cyklisternes By.

Succeskriteriet var, at der skulle gennemføres træning af mindst 15 pædagoger, som gennemførte cykellege med mindst 500 børn.

Projektet

Løbecykler er først slået igennem i de senere år og revolutionerer markant den måde, børn lærer at cykle på. De fleste børn kan cykle direkte på en løbecykel uden støtteben, når de er 2 – 3 år. Derved kan børnene komme tidligere og mere sikkert ud i trafikken.

Under legen indlæres balance, afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og alle former for manøvrer på cyklen. Et barn, der er optaget af at holde balancen og styre cyklen, er ikke klar til at blive sluppet ud i trafikken. Cykelleg består af en række kendte børnelege, som af Cyklistforbundet er blevet gjort til cykellege. Ved hjælp af en instruktionsbog, rekvisitter og et træningsforløb til pædagogerne kan der gennemføres cykellege i institutionerne.

Resultat

Kurset i Cykelleg har været udbudt ad flere omgange. Første omgang blev pædagogerne samlet i en institution og undervist der. Tilbagemeldingerne var gode, men op mod 50 % meldte afbud kort før kurset. Ligeledes havde mange svært ved at få anvendt cykelleg derhjemme, da de fandt det svært at være ene om at sætte det i gang.

I anden omgang blev det ændret til, at kurset forgik i de enkelte børnehuse for at få flere deltagere og bedre udbytte. Efter endt kursus har mange pædagoger anbefalet kurset til deres kollegaer i andre institutioner. Cykelleg skaber fokus omkring cykling for de mindste, og flere børn har bedt deres forældre købe dem en cykel.

2 cykellegepædagoger har igennem 7 måneder besøgt yderlig en stor del af byens institutioner og skoler og lavet kurser i Cykelleg. Der er samlet blevet uddannet 164 pædagoger og involveret 2.468 børn i både daginstitutioner og skoler.

Dermed er der en målopfyldelse på 494 %.

No TweetBacks yet. (Be the first to Tweet this post)

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.